Apsikeitimas svetingumu

Ar jums kada nors yra tekę keliauti taip, kad tiesiog aplankėte tam tikrą vietovę, apžiūrėjote jos įžymybes, bei vėliau parvažiavote namo be didelio supratimo apie aplankytos vietos žmones bei jų kultūrą? Turbūt daugumai mūsų teko tai patirti.


ccfoto: BeWelcome

Šiuolaikinė turizmo industrija keliaujantiems turi daug patrauklių pasiūlymų: nuo patogių kelionių lėktuvais, traukiniais, autobusais, iki aukščiausio aptarnavimo viešbučių, profesionalių miesto gidų, įvairių pramogų, muziejų, suvenyrų parduotuvių. Susidaro įspūdis, kad šiuolaikinis turistas gali lengvai ir greitai pažinti visą pasaulį, pasitelkdamas turizmo industrijos paslaugomis – tam tereikia turėti pinigų ir kažkiek laiko.
Tačiau ar tikrai imanoma pažinti kitą kultūrą, nukeliavus, sakykim, į Indiją 2 savaitėms, apsistojant komerciniuose viešbučiuose, vakarieniaujant restoranuose, kurių valgiai vietiniams gyventojams net nėra įperkami (nes šie yra skirti daugiausia turistams), bei apvaikščiojant visus vietinius muzėjus ir architektūrinius stebuklus, kurie dažnai nieko bendro su šiuolaikiniu vietinių žmonių gyvenimu ir neturi, o yra tik masalas turistams, kurių dėka turizmo paslaugų firmos skaičiuoja pelną?
Šiuolaikiniai turistai daugumoje atvejų prasilenkia su vienu svarbiu aspektu: tikroji – ne komercinė ir ne istorinė, o šiuolaikinė – kultūra bei vietovės dvasia yra labiausiai atstovaujamos būtent pačių gyventojų, vietinių žmonių – turbūt tik per išsamų ir nuoširdų, ne pinigais paremtą bendravimą su vietiniais galima iš tikrųjų pažinti naują šalį taip, kad būtum visiškai patenkintas savo kelione tenais.

Alternatyva tradiciniam turizmui

Todėl pastaruoju metu daugėja bendruomenių, siūlančių keliaujantiems užpildyti šią nišą – t.y. susitikti su vietiniais gyventojais, ir, kas ne mažiau svarbu, apsistoti šių naujų žmonių namuose. Nemokamai.
Įsivaizduokite: atvažiuojate į nepažįstamą jums miestą – tarkim, Paryžių – ir vietoj to, kad ieškotis taksi, jūs susitinkate su žmogumi, kuris jūsų ten jau laukia. Įsivaizduokite, kad vietoj to, kad sekti nurodymus knygoje-gide, jus esate pakviesti į mėgstamiausią jūsų šeimininko restoraną. Įsivaizduokite, kaip šilta yra svečiuotis pas savo naujus draugus, palyginus su neasmeniniu kambariu viešbutyje.
Visą tai siūlo apsikeitimo svetingumu tinklai – ir visa tai yra nemokama. Galioja tik vienas principas (nors ir tas nėra būtinas) – jei jums patinka pažindintis su naujais žmonėmis bei nakvoti nemokamai jų namuose, jums taip pat rekomenduojama padėti kitiems keliaujantiems, kai patys esate namie: jei turite nors truputį vietos savo namuose, galite pasisiūlyti priimti keliautojus, ir ne taip jau ir svarbu, ar tai būtų patogi lova, ar čiužinys, ar kušetė, ar tiesiog šiek tiek vietos ant grindų; jei padėti su nakvyne kitiems keliautojams neturite galimybių ar tiesiog didelio noro, visada galite apsiriboti kvietimu pavakarieniauti, arba aprodyti svečiui miestą, pasiūlyti prisijungti prie vakarėlio, ir pan.

„Emocionalus turizmas”

Taigi, ką vis tik reiškia „apsikeitimas svetingumu”, bei kodėl tai yra nepakeičiama alternatyva tradiciniam turizmui?
Apsikeitimas svetingumu (arba svetingumo paslaugos) yra pagrindinis variklis centralizuotai organizuotų socialinių tinklų, kur abipusiu laisvu susitarimu yra suteikiamas nemokamas apnakvindinimas. Nors nemokamo apnakvindinimo sąvoka įtraukia ir laikinus namų mainus (kai vienas asmuo, arba šeima, laisvu susitarimu laikinai, pvz., mėnesiui, apsikeičia gyvenamaja vieta su kitu individu arba šeima), dažniausiai sąvoka yra vartojama keliautojo ir jį nemokamai pas save priimančio nepažįstamo jam šeimininko santykiui apibrėžti.
Lenkijos sociologė Paula Bialski vadina tai „emocionaliu turizmu”, kadangi svečių bei jų šeimininkų pažintys svetingumo pagrindu iš tikrųjų dažnai įtraukia daug jausmų, ir tai greičiausiai yra vienas charakteringiausių apsikeitimo svetingumu bruožų, kuris nubrėžia aiškią ribą tarp tokių svetingumu pagrįstų kelionių ir komercinių (turistinių) išvykų.
Su Interneto išvystymu tokios svetingumo paslaugos nutolo nuo pradinės idėjos turėti tinklų narių kontaktinę informaciją atspausdintuose kataloguose, ir šiuo metu didžioji daugumą svetingumo tinklų narių naudoja svetainių žinučių mechanizmą arba elektroninį paštą susisiekimui su kitais nariais. To dėka, nuo 2000 metų šie tinklai, kurie skiriasi savo operacine struktūra, dizainu bei geografiniu fokusu, pradėjo sparčiai augti, ir 2008 metų vasario mėnesį jau jungė apie 800’000 narių.
Kodėl vis tik žmonės jungiasi į socialinius apsikeitimo svetingumu tinklus? Turbūt galima išskirti keletą faktorių, kurie skatina žmones tapti tam tikro tinklo nariais, bei kurie vėliau įtakuoja socialinio bendravimo kokybei; dažniausiai žmonės pageidauja:
* susipažinti su įdomiais, atvirais žmonėmis;
* susitikti su vietiniais gyventojais bei pačiam pabūti „vietiniu”, t.y. pamatyti vietovę ten gyvenančių žmonių akimis;
* sutaupyti pinigų nakvojant nemokamai;
* lanksčiau ir laisviau planuoti savo keliones;
* įgyti naujų vertingų kontaktų ir siekti efektyvaus socialinio bendravimo;
* pagerinti užsienio kalbų žinias.
Visa tai yra imanoma naudojantis apsikeitimo svetingumu tinklų paslaugomis – tačiau vargu ar įprastas turizmas galėtų pasiūlyti šiuos dalykus keliaujančiam – ypač tam, kuris turi labai ribotą pinigų sumą.


Bendruomenės

Šiuo metu egzistuoja nemažai apsikeitimo svetingumu bendruomenių, tačiau reikšmingiausi tinklai yra šie:

Nors visi šie projektai, sukurti skirtingų keliautojų iš viso pasaulio, turi įvairių tarpusavio skirtumų, jie visi turi vieną panašią viziją: sukurti žmonių tinklą, kurio dėka skirtingi Žemės gyventojai galėtų susitikti vieni su kitais, apsikeisti patirtimis bei susipažinti su kitomis kultūromis ir šalimis. Visų šių tinklų pagrindinis variklis yra nemokamas apnakvindinimas, o vienas aukščiausių tikslų – taikos ir tolerancijos pasaulyje skatinimas.

Beje, reikia skirti mažiausiai tris šių tinklų narių pogrupius: pirmasis yra paprastieji nariai, antrasis – tai savanoriai, kurie ir tvarko visus su svetainių fukcionavimu susijusius reikalus, ir trečiasis pogrupis – tai vadovybė, kuri dažniausiai susideda iš lyderio ir „labai aktyvių” savanorių: ši grupė yra atsakinga už įvairius tinklo funkcionavimo sprendimus, savanorių komandų valdymą, ir pan.

Hospitality Club yra turbūt populiariausias šiuo metu svetingumo tinklas Lietuvoje. Šis projektas, gimęs Vokietijoje, yra taip pat žinomiausias Europoje, bei turi 390’000 narių 219 pasaulio šalyse. Vienas išskirtinių šio tinklo bruožų yra tas, kad jame egzistuoja pusiau automatinis žinučių tikrinimo mechanizmas (angl. spamcheck), kurio tikslas yra neleisti įvairių tipų brukalams pasiekti tinklo nario ateinančių žinučių dėžutę; kadangi šio mechanizmo funkcionavimas reikalauja ir patikimų tinklo savanorių įsikišimo ir patvirtinimo, žinutės dažnai vėluoja; be to, yra keliamas asmeninio privatumo klausimas. Bendrai, šis tinklas pasižymi stipria ir draugiška bendruomene, kuri kasmet organizuoja dideles „Hospitality Club” narių vasaros ir žiemos stovyklas.

Couch Surfing yra jauno amerikiečio keliautojo projektas, kuris šiuo metu išaugo į didžiausią apsikeitimo svetingumu bendruomenę, turinčią 400’000 narių 223 šalyse. Šis tinklas dėl savo lengvo ir patrauklaus svetainės dizaino ir struktūros dažnai vadinamas labiau draugų suradimo, o ne keliautojų tinklu. Saugumo požiūriu šis tinklas yra kiek geresnis pasirinkimas, nei „Hospitality Club”, nes be komentarų nariams sistemos, „Couch Surfing” taip pat suteikia nariams galimybę laiduoti už savo draugus ir patikimus tinklo narius. Šis tinklas yra labiausiai paplitęs JAV, tačiau pastaruoju metu sparčiai populiarėja ir Europoje.

Servas yra seniausias apsikeitimo svetingumu tinklas (įsteigtas 1949 metais). Šis projektas yra stipriai paremtas pacifizmo idėjomis ir yra užregistruotas kaip ne pelno siekianti nevyriausybinė organizacija, kurią pripažįsta net Jungtinės Tautos (JT): „Servas” atstovai reguliariai dalyvauja JT konferencijose konsultantų pareigose. Šio tinklo vadovybė taip pat dalyvauja labdaringoje veikloje ir organizuoja pagalbos žemės drebėjimo ir tsunami aukoms stovyklas.
Tiesa, šis tinklas nuo kitų svetingumo bendruomenių skiriasi tuo, kad nenori atsisakyti popierinių katalogų su narių informacija, o daugumai norinčių prisijungti prie tinklo yra organizuojami asmeniniai interviu. Tai pasunkina naujų narių įregistravimą, tačiau padidina saugumą. Už spausdintus katalogus taip pat imamas nedidelis mokestis.

Global Free Loaders savo funkcionavimu panašus į „Hospitality Club” ir „Couch Surfing” tinklus, tačiau turi mažiau narių, bei yra labiau paplitęs Australijoje ir JAV. Vienas išskirtinių bruožų – galimybė išsiųsti prašymą dėl apnakvindinimo viena žinute visiems tam tikros vietovės nariams (angl. massmailing) – tokios sistemos nėra aukščiau paminėtuose tinkluose.

Vienas progresyviausių šiuo metu apsikeitimo svetingumu tinklų yra Be Welcome. Apie jį – kiek plačiau.

Be Welcome – pirmasis atviro kodo apsikeitimo svetingumu tinklas

Iš esmės, šis tinklas gimė iš idėjos patobulinti ir demokratizuoti „Hospitality Club” tinklą. Jį įkūrę žmonės – tai buvę aktyvūs „Hospitality Club” savanoriai, kurie liko nepatenkinti tinklo vadovybės darbu ir principais. Šie savanoriai nesutiko su nuostata, kad tokio tipo tinklui reikalingas vienas lyderis, kuris kontroliuotų savanorių komandas; taip pat buvo pasigęsta atviro programavimo, finansinių reikalų aiškumo ir viešojo jų matomumo, bei legalaus organizacijos pagrindo. Todėl 2006 metų liepos mėnesį Prancūzijoje buvo įregistruota Be Volunteer organizacija, kurios pagrindiniu projektu ir tapo „Be Welcome”. 2007 metų rudenį „Be Welcome” tapo pirmaja nekomercine kelionių ir svetingumo žiniatinklio svetaine, visiškai valdoma atvirojo kodo programinės įrangos – taip buvo žengtas dar vienas svarbus žingsnis demokratiškų bei nekomercinių sprendimų link.

BeWelcome svetainės nario anketos fragmentas

Šis projektas taip pat pritraukė keletą labai aktyvių „Couch Surfing” savanorių, kurie nutarė „emigruoti” į „Be Welcome” dėl panašių į buvusių „Hospitality Club”savanorių priežasčių – tokiu būdu šis projektas pritraukė daug gabių pagalbininkų.
Nors šiuo metu tinklas turi mažiau narių, nei „Hospitality Club” ar „Couch Surfing”, vienas didžiausių jo privalumų yra tas, kad svetainė, kuria nariai naudojasi nakvynės paieškoms, yra išversta į daugelį kalbų, įskaitant ir lietuvių. „Be Welcome” svetainė taip pat turi ir kitas, papildomas funkcijas, pvz., yra palengvinta nakvynės paieška tiems keliautojams, kurie paprastai susiduria su didesniais sunkumais kelionėse (pvz., neįgalieji nariai, keliaujantys invalidų vežimėliuose, ir pan., – naudojant paieškos funkciją, galima surasti narius, kurių namai yra pritaikyti arba tinkantys neįgaliesiems).

Taigi? Į kelionę!

Net nelabai svarbu, kurį tinklą pasirinksite – jūsų pasaulėžiūra praplės su bet kurio iš jų pagalba. Keliauti gi yra smagu – o kai jūs dar ir supo draugiški žmonės, kurie yra pasirengę ištiesti jums ranką, argi tai nenuostabu?
Ir, kaip visada, nereikia pamiršti vieno seno gero posakio: geriausi dalykai pasaulyje – nemokami.

***
cc foto (2, 3): Frank Van Den Block

Tekstas parengtas kartu su BeWelcome savanorių komanda

4 responses

  1. Sigurdai! Kaip malonu tave matyti blogofermoje! Tikriausiai manęs net neprisiminsi :)

  2. Ačiū už išsamų straipsnį

  3. […] Berlynas pasitiko mus su geru oru ir šauniais busimais draugais. Tenai praleidom 4 dienas ir aptingom toliau keliauti iki Paryžiaus. Tačiau suradę kur apsistoti Paryžiuje, iškeliavom. Visus savo laikinus “namus” radome per vieną iš svetingumo klubų BeWelcome.org.  Ši bendruomenė iškarto mane sudomino, nes pats projektas yra atviro kodo, išverstas į ~24 kalbas, tarp jų ir Lietuvių. Plačiau apie tokį svetingumą. […]

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: