Dviratininko teritorija ir saugumas

Lietuvos (blogeriai-)dviratininkai jungiasi kovai prieš nekultūringus ir Kelių eismo taisykles (KET) pažeidžiančius vairuotojus, o taip pat siūlo pataisas prieštaringai vertinamam įstatymui dėl privalomų šalmų ir liemenių dviratininkams.

Žalia šviesa - eko-draugiškam transportui

Žalia šviesa - eko-draugiškam transportui!

Savo teritorijos gynimas

Kiekvienas mūsų, kas dažnai naudojasi dviračiu kaip transporto priemone mieste, turbūt pastebėjo, kad vairuotojai mėgsta „praplatinti“ savo teritoriją ir pastatyti mašiną tiesiai and dviračio tako. Važiuoji sau ramiai dviračiu specialiai dviratininkams skirtoje juostoje, ir staiga – viduryje stovi automobilis. Galima, aišku, iš anksto tokiems atvejams pasiruošti, ir ant priekinio tokio automobilio lango trumpus KET paaiškinančius raštelius palikinėti (maždaug kaip miesto indėnai daro, tik tie su aplinkosauginiu potekstu ir visai dėl kitų priežasčių); galima dar ant tokių pažeidėjų automobilių klijuoti lipdukus, tik reikia prieš tai juos pasidaryti ar iš kažkur gauti (lipdukas su „Nemoku pastatyti automobilio“ tinka tiek vairuotojams, statantiems mašinas neįgaliesiems skirtose parkingo vietose, tiek tiems, kas palikinėja savo keturračius CO2 gaminimo monstrus dviračių takuose).

Tačiau pasirodo, galima užsiimti ir veiksmingesne pilietine iniciatyva, kuri kai kam gal ir primena skundimą – tačiau vargu ar galima savo kaip dviratininko mieste teisių gynimą pavadinti skundimu: jei matome mašiną, pastatytą ant dviračių tako, mes galime paprasčiausiai nufotografuoti ją, būtinai taip, kad būtų matomas valstybinis numeris, be to, nuotraukoje turi būti aiškiai matoma, kad automobilis tikrai stovi ant dviračio tako; tada užsirašyti pažeidimo datą, laiką bei vietą, o vėliau viską išsiųsti lpept@vrm.lt – tai Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybos el.paštas. Jie pažada visus pažeidėjus atitinkamai nubausti; teigiama, kad tai iš tiesų yra veiksminga.

Be to, susikūrė tokioms nuotraukoms skirta Flickr nuotraukų grupė, kurią kiekvienas mūsų gali pildyti – o štai čia ir jos tikslai.

Tad apvalykime Lietuvą nuo vairuotojų-pažeidėjų? Viena-kita gera idėja, ir štai, mes galime priversti vairuotojus prisiimti atsakomybę už savo automobilį (tokio veikėjo Buržujaus žodžiais, „Perki automobilį – galvok apie vietą, kur jį statysi.“)

Šalmai

Su šalmu ar be?Kitas pastaruoju metu aktualus klausimas – kaip vis gi dėl tų šalmų? Nors Seimo nariai, dauguma kurių turbūt į darbą važiuoja visai ne dviračiu, priemė įstatymą, pagal kurį dviratininkai Lietuvoje privalo važinėti su šalmais, dauguma žmonių, pasirodo, vertina dar vieną Seimo iškeptą blyną neigiamai: apie 73% apklausos dėl saugaus važinėjimo dviračiu respondentų pasisakė prieš privalomą šalmų įvedimą. Tai nereiškia, kad dviratininkai Lietuvoje nenori būti saugūs – žinoma, kad nori, tik saugumui užtikrinti yra ir kitų, efektingesnių metodų.

Lietuvoje atsakingos institucijos iki šiol nekontroliavo, kaip dviratininkai laikosi KET, ir nesugebėjo užtikrinti net minimalių reikalavimų dėl šviesų ir atšvaitų naudojimo. Nesirūpindami sąlygų dviratininkams gerinimu, politikai ir valdininkai užsimojo dar sugriežtinti reikalavimus ir apsunkinti važinėjimą dviračiais Lietuvos gyventojams, vietoje to, kad iš tikrųjų pradėti rimtai dirbti užtikrinant saugumą keliuose: vykdant bekompromisinį karą su neblaiviais vairuotojais ir kelių chuliganais, gerinant dviračių infrastruktūrą, užsiimant bendru visuomenės švietimu dėl eismo kultūros.

Jungtinėje Karalystėje, Prancūzijoje, Norvegijoje, Islandijoje šalmų įteisinimas buvo atmestas kaip neefektyvi priemonė. Privalomi šalmai Europos Sąjungoje įteisinti tik Ispanijoje 2004 m. – ir tai tik užmiesčio keliuose.

Pritariantys įstatymo pataisoms dėl šalmų ir liemenių, galite nusiųsti žemiau parašyto laiško (autorius: Linas Vainius) tekstą Seimo nariams, jų el. pašto adresai atrandami štai čia (tinginiams žr. čia).

***

Dėl LR Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo įstatymo (2007 m. lapkričio 22 d. Nr. X-1337, Vilnius) 17 str. 2 punkto dalinio pakeitimo

Gerb. LR Seimo nary,

Prašau Jūsų inicijuoti pataisą dėl LR Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo įstatymo (2007 m. lapkričio 22 d. Nr. X-1337, Vilnius) 17 str. 2 punkto, nauja redakcija:

„2. Dviračio vairuotojui leidžiama važiuoti keliu tik tvarkingą stabdį ir garso signalą turinčiu dviračiu. Dviračio gale turi būti raudonas šviesos atšvaitas, iš abiejų šonų – oranžiniai šviesos atšvaitai arba kiti šviesą atspindintys elementai, pritvirtinti prie ratų. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos spalvos žibintas, arba dviračio vairuotojas privalo vilkėti ryškiaspalvę liemenę arba būti prie drabužių prisisegęs kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje šviesą atspindinčius elementus.“

Prašau šį pakeitimą skubos tvarka įtraukti į LR Seimo darbotvarkę ir neatidėliojant svarstyti bei priimti. Prašau įpareigoti kitas Lietuvos valdžios institucijas atitinkamai pakoreguoti poįstatyminius teisės aktus, kad būtų atšauktas privalomas šalmų ir liemenių įteisinimas nuo 2008 m. liepos 01 d. Manau, kad nauja 17 str. 2 punkto nauja redakcija leis pasirinkti platesnį spektrą priemonių, užtikrinančių dviratininko saugumą ir matomumą, bei padės išvengti incidentų ir nesusipratimų dėl prieštaringų įstatymo nuostatų taikymo.

Siūlomi pagrindiniai pakeitimai nuo dabar galiojančio įstatymo skiriasi tuo, kad atsisakoma privalomo šalmo dėvėjimo visiems dviratininkams nuo 2008 m. liepos 01 d. išbraukiant paskutinį sakinį iš 17 str. 2 punkto „Dviračio vairuotojas, važiuodamas keliu, privalo būti užsidėjęs ir (ar) užsisegęs šalmą.“ ir dalinai pakeičiamas reikalavimas kad „dviračio vairuotojas privalo dėvėti šviesą atspindinčią liemenę“. Vietoj jo siūloma dėvėti liemenę arba kitus rūbus su šviesą atspindinčiais elementais (panašiai kaip yra šio įstatymo 15 str. 1 punkte taikoma pėstiesiems). Taip pat siūlomas įvesti reikalavimą kad tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui dviračio gale būtų privalomas raudonas žibintas, kaip daugumai transporto priemonių.

Manau, kad nepagrįstai ir be viešo svarstymo priimtos įstatymo pataisos, įteisinančios privalomą šalmų dėvėjimą visiems dviratininkams visur ir visada; bei (tik) šviesą atspindinčių liemenių dėvėjimą tamsiuoju paros metu (nors paprastesnis sprendimas būtų bet kokių šviesą atspindinčių rūbų dėvėjimas) prieštarauja
įsigaliojusioms teisės normoms ir praktikai ES šalyse. Niekur kitur ES šalyse nėra įteisintos privalomos šviesą atspindinčios liemenės dviratininkams. Jas tik rekomenduoja kai kurie eismo saugumo ekspertai ir dviratininkų organizacijos. Tačiau raudoni žibintai daugumoje šalių yra privalomi. Šalmai dviratininkams įteisinti kaip privalomi tik Ispanijoje dviratininkams užmiesčio keliuose ir labai kritiškai vertinami dėl jų tikslingumo. Tik keliose ES šalyse šalmai įteisinti kaip privalomi tik vaikams iki 12-14 m. Jungtinėje Karalystėje, Prancūzijoje, Norvegijoje, Islandijoje šalmų įteisinimas buvo atmestas kaip neefektyvi priemonė. Manau, kad LR Seimas priėmė šias įstatymo nuostatas be pakankamos viešos diskusijos, galutinai neįvertinęs ir neturėdamas argumentų dėl jų neigiamo poveikio dviračių naudojimui ir tarptautiniam dviračių turizmui Lietuvoje.

Pagarbiai,

jūsų vardas/pavardė (nesiųskite anoniminių laiskų)

***

O galima ir dar trumpiau ir su ironija, kaip tai padarė vienas toks Rimantas:

Laba diena, gerbiami Seimo nariai,
Visų pirma norėčiau pasiūlyti inicijuoti privalomą šalmų dėvėjimą
lengvųjų automobilių vairuotojams, bei keleiviams. Atsižvelgiant į
statistiką, šalmai KASDIEN Lietuvoje išsaugotų ne vieną automobilio
vairuotojo ar keleivio gyvybę ir sveikatą.
Tuo tarpu verčiant dviratininkus dėvėti šalmus galbūt ir bus išgelbėtas
vienas kitas dviratininkas per 3 mėnesius. Tačiau rizikingiausi
dviratininkai – (provincijos gyventojai, išgeriantys, važinėjantys be
atšvaitų) įsigaliojus įstatymui nedėvės šalmų, tad rezultatai bus
nepakitę. Taip pat dviratininkai dažniausiai nukenčia užmiesčio
keliuose, kur susidūrimo atveju automobilio greitis >90 km/h, tokiu
atveju šalmas neduos rezultato. Rezultatas bus tik dviratininkų
skaičiaus sumažėjimas miestuose. Beje ir iki šiol tą skaičių Jums
sunkiai sekasi didinti.

***

ccfoto 1: dullhunk, foto 2: funkeemunkeeland

11 responses

  1. […] dar vienas tinklaraštis parašė apie dviračių takų darymą stovėjimo aikštelėmis. Paminėtas ten ir aš, džiugu dėl to […]

  2. […] paskubėkim – persiųskime laišką į Seimą. Tekstas – nukopijuotas iš dviratininkų konferencijos. O gal kas gali padaryti automatinę laiško formą, kur paspaudi “Siųsti” ir […]

  3. […] 22 d. Nr. X-1337, Vilnius) 17 str. 2 punkto dalinio pakeitimo. Galimas teksto variantas – nukopijuotas iš dviratininkų konferencijos. O gal kas gali padaryti automatinę laiško formą, kur paspaudi “Siųsti” ir […]

  4. […] svarbu, kad jie atkreipė į mus dėmesį), o mano paminėtiems bei visiems kitiems seimo nariams – po skatinamąjį laišką. Visus adresus galite rasti čia. Tikslią informaciją apie seimūnus – […]

  5. ne į temą, bet labai svarbu | Atsakyti

    MOKESTIS UŽ MOKSLĄ – APGAULĖ!

    Norimas įvesti mokestis už aukštąjį mokslą ne skatins mokslo reformą, o ĮKALINS sistemą esamoje padėtyje. Studentai turės mokėti už tai, KO NEGAUS!
    Planuojamas 2000 – 40000 Lt apmokestinimas padarys moksleivių galimybes įgyti aukštąjį išsilavinimą NELYGIAS arba užners jiems paskolų kilpas.

    TAI MOKESTIS NE UŽ REFORMĄ, BET VIETOJ JOS!
    Nesileisk apgaudinėjamas. Skleisk šią informaciją.

    MITINGAS BUS!

    Parašyk žodį “ateisiu” ir siųsk į mitinguok@gmail.com
    Daugiau informacijos http://www.pilieciai.lt/minerva/

  6. RYSKIA LIEMENE AR MOCIUTEI AR BAIKERIUI | Atsakyti

    Vyksta arsi diskusija seime ar reikia apvilkti mociute vaziuojancia karviu melzti ryskiaspalve citrinine lemene ir salmu…
    Ne ten vargstama, nes jau seniai baikeriai spaudoje yra pasisake , jog iki be proto triuksmingi duslintuvai jiems reikalingi tam, jog kitaip autovairuotojai ju nepastebi ir gali ivaziuoti. Taigi reikia patenkinti ju prasyma- apvilkti juos ryskiaspalvemis citrininemis liemenemis ir vietoj juodu rustu ivaizdi stiprinanciu salmu , deveti – oranzinius . Tiesa ekspertai yra nustate jos juoda spalva blogiausiai matosi kelyje , gal del to baikeriai taip megsta juoda spalva? Tuo budu butu nusauti du zuikiai ir patenkintas prasymas jie butu matomi ir galetu vel atgal susimontuoti normalius pusetina triuksma keliancius duslintuvus, jus del ju triuksmo, susilaukia visuomenes priekaistu.

  7. Dėl šalmų – turbūt jau daugelis skaitė
    http://ekoblogas.wordpress.com/2008/05/30/kritine-mase-atrieda-atidunda/ arba LRS svetainėje paskelbtus pakeitimus ir žino, kad pasiekta, sakyčiau, pergalė perrašant buvusį nepalankų dviratininkams įstatymą – dar vienas puikus pilietinių iniciatyvų pavyzdys (ne viską leidžiam Seimui, ačiū Dievui (kad ir kas jis bebūtų ;)).
    Kitą vertus, dabar kiek sunkiau seksis nubausti vairuotojus, kurie palikinėja mašinas dviračių takuose, štai laiškas iš LPEPT (dėkui Plaukui Pyragėly):
    Dėkojame už informaciją.
    Administracinės bylos teisenai pradėti, taikant administracinio poveikio
    priemones be nuotraukų būtini ir kiti faktiniai duomenys bei įrodymai tarp
    kurių ir Jūsų raštiškas paaiškinimas apie pastebėtą KET pažeidimą, nurodant
    konkrečią pažeidimo vietą, datą (vien tik nuotraukoje fiksuota data negali
    būti įrodymu) ir pažeidimo aplinkybės.Kadangi vis daugiau vairuotojų ginčija
    Kelių eismo pažeidimą, teigdami, kad nuotraukos gali būti suklastotos
    programinės įrangos pagalba reikalingas Jūsų kaip liudytojo paaiškinimas kurį
    jus galėtumėte pristatyti adresu Vilniaus m., Giraitės g. 3, 328 kab. Ačiū už
    supratimą.
    Pagarbiai
    Vilniaus m. VPK VP
    Eismo priežiūros tarnybos
    Kelių patrulių rinktinės
    2-os kuopos 1-ojo būrio vadas
    Andrius Sriubaitis
    tel. (85) 2719 530

  8. […] Europos mieste, Vilniuje, arba galvojant apie anglies dioksido sumažinimą. Tačiau nei Lietuvos valdžiai ar policijai tai labai rūpi, nei ką: štai pabandykime pasivažinėti visuomeniniu transportu – imant vidun ir dviratį. […]

  9. Issiunciau policijai toki uzklausima , gal tai pagelbes

    Perskaiciau internete jaunuju dviratininku iniciatyva kovoti su keliu taisykliu pazeidejais , matosi ju ideja zlugs,nes pagal si p. Andriaus Sriubaicio paaiskinima fofo ikalciai yra niekiniai

    Dėkojame už informaciją.

    Administracinės bylos teisenai pradėti, taikant administracinio poveikio
    priemones be nuotraukų būtini ir kiti faktiniai duomenys bei įrodymai tarp
    kurių ir Jūsų raštiškas paaiškinimas apie pastebėtą KET pažeidimą, nurodant
    konkrečią pažeidimo vietą, datą (vien tik nuotraukoje fiksuota data negali
    būti įrodymu) ir pažeidimo aplinkybės.Kadangi vis daugiau vairuotojų ginčija
    Kelių eismo pažeidimą, teigdami, kad nuotraukos gali būti suklastotos
    programinės įrangos pagalba reikalingas Jūsų kaip liudytojo paaiškinimas kurį
    jus galėtumėte pristatyti adresu Vilniaus m., Giraitės g. 3, 328 kab. Ačiū už
    supratimą.

    Pagarbiai
    Vilniaus m. VPK VP
    Eismo priežiūros tarnybos
    Kelių patrulių rinktinės
    2-os kuopos 1-ojo būrio vadas
    Andrius Sriubaitis

    Gal galiotu kaip ikalciai video medziaga nufilmuota is ivairiu kampu , nes techniskai suklastoti tokia medziaga beveik neimanoma arba tai kainuoja nerealius pinigus , tolygius milijoniniu biudzetu animacijoms ale SREKAS filmu kurimui ,kas absoliuciai neadekvatu baudai uz eismo taisykliu pazeidima.
    Noretume gauti siuo klausimu kvalifikuota issaiskinima

  10. PAREISKIMU NEREIKES | Atsakyti

    IS SUSIRASINEJIMO SU POLICIJA SIUO KLAUSIMU

    Laba diena, gerbiamas ………………………..,

    noriu pranešti, kad Jūsų atsiųstų nuotraukų pavyzdžiai puikiai tinka
    administraciniam tyrimui pradėti (be abejo, jei bus nurodyti anksčiau
    mano nurodyti būtini duomenys) –
    tiesa, nuotraukos galėtų būti kiek mažesnės – didesnes sudėtinga
    operatyviai peržiūrėti, jos užima daug vietos. Visiškai užtektų
    nuotraukų, kurių plotis – apie 1500 pikselių.
    Jūs galite nenurodyti savo vardo, pavardės bei kitų asmens duomenų, tai
    neįtakoja tyrimo eigos.
    Dėkojame už bendradarbiavimą.
    Pagarbiai
    Marija Kazanovič
    Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnyba
    8 5) 271 9405

    ………………………………… rašė:
    Dekoju uz operatyvu atsakyma, ar teisingai supratau , jei laiske yra
    nurodyta tiksli pažeidimo data ir laikas, tiksli
    pažeidimo vieta (miestas, tikslus adresas) , nuotraukos yra kokybiskos
    ,aiskiai matosi automobilio valst. numeriai , to pakanka ir nereikia
    kaip liudytojo paaiškinimo . Nes pareiskimas gali buti priezastis to ,jog
    po keliu dienu pareiskejas gali buti rastas uzkapotas beisbolo lazdomis …
    is paziuros matytu jaunuoliu .. ir niekas nekaltas … jus suprantate ka as
    turiu omenyje. Jei neteisingai supratau , labai prasau patikslinti .

    Laba diena,
    Nuotraukas ir vaizdo medžiagą, kuriose užfiksuoti Kelių eismo taisyklių
    (toliau – KET) pažeidimai, galite siųsti Lietuvos policijos eismo
    priežiūros tarnybai elektroniniu paštu lpept@vrm.lt .

    Atkreiptinas dėmesys, kad pažeidėjus nubausti administracine tvarka galima
    tik turint tikslius pažeidimų duomenis, todėl siunčiamuose laiškuose turi
    būti nurodyta tiksli pažeidimo data ir laikas, tiksli pažeidimo vieta
    (miestas, tikslus adresas).

    Nuotraukos turi būti kokybiškos, jose turi aiškiai matytis automobilio
    valstybinis numeris ir aplinka, iš kurios būtų galima spręsti apie KET
    pažeidimo faktą.**

    Pagal kiekvieną pranešimą teisės aktų nustatyta tvarka pradedamas tyrimas.
    Nustačius administracinio teisės pažeidimo faktus, pažeidėjai baudžiami
    Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso nustatyta
    tvarka.

    Pagarbiai

    Marija Kazanovič

    Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnyba

    (8 5) 271 9405

    http://www.lpept.lt svetaine rašė:

    Vardas, pavardė: ////////////////
    El. paštas: ////////////////////

    Perskaiciau internete jaunuju dviratininku iniciatyva kovoti su keliu
    taisykliu pazeidejais , matosi ju ideja zlugs,nes pagal si p. Andriaus
    Sriubaicio paaiskinima fofo ikalciai yra niekiniai

    Dėkojame už informaciją.

    Administracinės bylos teisenai pradėti, taikant administracinio poveikio
    priemones be nuotraukų būtini ir kiti faktiniai duomenys bei įrodymai
    tarp
    kurių ir Jūsų raštiškas paaiškinimas apie pastebėtą KET pažeidimą,
    nurodant
    konkrečią pažeidimo vietą, datą (vien tik nuotraukoje fiksuota data
    negali
    būti įrodymu) ir pažeidimo aplinkybės.Kadangi vis daugiau vairuotojų
    ginčija
    Kelių eismo pažeidimą, teigdami, kad nuotraukos gali būti suklastotos
    programinės įrangos pagalba reikalingas Jūsų kaip liudytojo paaiškinimas
    kurį
    jus galėtumėte pristatyti adresu Vilniaus m., Giraitės g. 3, 328 kab.
    Ačiū už
    supratimą.

    Pagarbiai
    Vilniaus m. VPK VP
    Eismo priežiūros tarnybos
    Kelių patrulių rinktinės
    2-os kuopos 1-ojo būrio vadas
    Andrius Sriubaitis
    Gal galiotu kaip ikalciai video medziaga nufilmuota is ivairiu kampu ,
    nes techniskai suklastoti tokia medziaga beveik neimanoma arba tai
    kainuoja nerealius pinigus , tolygius milijoniniu biudzetu animacijoms
    ale SREKAS filmu kurimui ,kas absoliuciai neadekvatu baudai uz eismo
    taisykliu pazeidima.
    Noretume gauti siuo klausimu kvalifikuota issaiskinima

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: