Su dviračiu mieste

Gali būti tikrai įdomu mieste pasivažinėti su dviračiu – tarkime, galima sudalyvauti Kritinėje Masėje… arba pasibarti su visuomeninio transporto vairuotojais. Dviejų įvykių pavyzdžių pagalba pabandysiu paanalizuoti važinėjimosi dviračiu Vilniaus mieste ypatumus.


cc foto: Stonis

Praeitą savaitę buvau Vilniuje, kur, be viso ko, sudalyvavau Kritinėje Masėje. Kiekvieno mėnesio paskutinį penktadienį vykstantis renginys šį kartą surinko, kaip teigiama, apie 1000 dviratininkų – Lietuvai tai turbūt yra rekordinis skaičius. Praktiškai, viskas buvo puiku – bet ir ne tobula. Nors matyti vienoje vietoje tiek daug dviratininkų, jaunų ir senų, išties buvo įspūdinga, kai kurie dalykai vis tik nepatiko – o būtent:
– važiavimas per raudoną šviesą
jei KMistai sako, kad „Mes ne blokuojame gatvių eismo – mes esame eismo dalis!“, tada reiktų važiuoti pagal kelių eismo taisykles. Kritinės Masės dviratininkai kolonos pradžioje taisyklių kuo puikiausiai laikėsi – tačiau kolonos viduryje ir pabaigoje, rodos, taisyklių nebuvo paisoma. Iš tikrųjų, tai iš dalies ir suprantama: jei kolonos viduriukas ir galas sustotų ant raudonos šviesos, atsirastų tarpai, ir visa Kritinė Masė tokiu atveju nebūtų jau tokia vieninga. Jei vis tik norima važiuoti per raudoną šviesą ir nedaryti tarpų dviratininkų kolonoje, reikėtų renginį derinti su policija, nes kitaip yra prieštaraujama pagrindiniam Kritinės Masės šūkiui bei principui.
– važiavimas priešpriešine eismo juosta
Tai yra išsidirbinėjimas. Maža to, kad tai neretai pavojinga patiems dviratininkams, tai taip pat daro nekokį įvaizdį Kritinei Masei, bei iššaukia papildomas problemas su policija. O problemų su Lietuvos policijos pareigūnais jau ir taip būta – kam dar provokuoti? Manau, kiekviena Kritinė Masė turi turėti savų „reguliatorių“, kurie galėti nuraminti pasitaikančius puspročius.

Tačiau bendrai paėmus – išties šaunuoliai lietuvaičiai, šią seną Kritinės Masės tradiciją, kilusią San Franciske, perėmę įgyvendinti bei propaguoti ir Lietuvoje – žiniasklaidoje vis daugiau skiriama jai dėmesio, o ir dviratininkų forumuose tai yra viena aktyviausių temų.

Propaguoti dviračių kultūrą Lietuvai žūtbūt reikia – kad ir prisiminus didžiulius automobilių kamščius sąlyginai nedideliame Europos mieste, Vilniuje, arba galvojant apie anglies dioksido sumažinimą. Tačiau Lietuvos valdžiai ar policijai tai nelabai rūpi. Štai pabandykime pasivažinėti visuomeniniu transportu – imant vidun ir dviratį. Žinoma, gal tai atrodo nelogiška, ir nėra tokia jau aktuali daugeliui problema, tačiau pripažinkime: dažnai važinėjantiems dviračiais kartais iškyla šioks toks poreikis sėsti į autobusą kartu su savo plieniniu draugu; na, pvz., esant mieste, jūsų dviračiui kažkas sulūžo, ir jūs, aišku, nenorite palikinėti jo mieste iki kitos dienos (ek, tie nerimstantys vagišiai); arba jūs patys susižeidėte ir negalite važiuoti dviračiu tolimas distancijas tarp didelio miesto mikrorajonų; arba įsivaizduokime ponią, kuri mėgsta važinėtis dviračiu, bet štai vakare grįžtant iš darbo jai reiktų įveikti, tarkim, Šeškinės kalną Vilniaus mieste – gal kam ir nė motais, o štai kitam, žiūrėk ir „visai motais“; arba dar kas nors, kad ir ne visai svarbaus, bet vis tik: pvz., mano atveju, praėjusį ketvirtadienį, gegužės 29 d., vakare, apie 23.00, kartu su drauge nutarėme vykti iš centro (Užupio st.) į Fabijoniškes, ir kadangi buvau su dviračiu, o ji – ne, nutarėme dviese važiuoti autobusu. Įlipę į 10-to maršruto pustuštį autobusą (žemagrindį, autobuso nr. 501), kuriame buvo kuo puikiausia vieta dviračiui pastatyti, išgirdome iškart nemalonų vairuotojo burbėjimą bei jo neaiškiai reiškiamus ir iš dalies sarkastiškus reikalavimus išlipti iš autobuso (kaip mes supratome), nes, mat, dviračiui čia ne vieta. Pasakiau, kad turiu talonėlį ir važiuosiu netrukdydamas su savo dviračiu keleiviams (kurių vėlai vakare buvo visai nedaug); vairuotojas dar kažką suburbėjo ir palaukė, turbūt galvodamas, kad mes vis tik pasiduosime ir išlipsime – tačiau tam neįvykus pradėjo važiuoti.


cc foto: Andreas Solberg

Perskaičius Vilniaus visuomeninio transporto tinklapyje esančias VAŽIAVIMO MARŠRUTINIAIS AUTOBUSAIS IR TROLEIBUSAIS TAISYKLES, tampa aišku, kad vairuotojas neturėjo šitaip elgtis. Visų pirma, yra sakoma (cituoju taisykles):

II. Vežėjo pareigos ir atsakomybė:
4. Vairuotojai turi būti rūpestingi, atidūs ir paslaugūs […]

Vairuotojas nebuvo nei paslaugus, nei rūpestingas – nemaloniai priekaištavo ir sugadino nuotaiką; jei su manimi tą vakarą važiuotų mano draugai užsieniečiai, jie turbūt nepatikėtų, kad Vilniaus visuomeninio trasporto vairuotojai pasitinka keleivius aštriomis, sarkastiškomis replikomis ir aiškiai duoda suprasti, kad kai kurie keleiviai (kad ir tvarkingai besielgiantys) yra nepageidaujami viešajame transporte (kai tuo pačiu metu autobusuose vakarais beveik visada būna visiškai girtų tipažų, kas iš esmės yra draudžiama važiavimo visuomeniniu transportu taisyklių!) Po tokių įvykių tikrai norisi kuo mažiau turėti bendro su važinėjimu autobusais.

Antra, niekur nėra aiškiai pasakyta, kad imti dviratį į autobusą yra draudžiama (nebent savaip interpretuojant dviprasmybes važiavimo autobusais taisyklėse) – todėl vairuotojas neturėjo teisės reikalauti išlipti iš autobuso. Štai taisyklės:

V. Bagažo vežimas:
22. Keleivis turi teisę nemokamai vežti rankinį bagažą, neužimantį papildomos keleivio vietos.
23. Keleivis, pažymėjęs papildomą vienkartinį bilietą, gali vežti bagažą, užimantį ne daugiau kaip vieną papildomą keleivio vietą.

Aš sutinku pažymėti papildomą talonėlį dviračiui, jei važiavimas su juo traktuojamas kaip dar vienos, papildomos keleivio vietos užėmimas.

Dar 25-ame punkte pasakyta, kad „Autobusais ir troleibusais draudžiama vežti degiąsias, sprogstamąsias, dvokiančias, radioaktyvias medžiagas, suspaustas ir suskystintas dujas (išskyrus dujas nešiojamuose balionuose), smailius, aštrius, griozdiškus, trukdančius keleiviams daiktus, nesuvyniotus arba be dėklų šaunamuosius ginklus, daiktus, kurie gali sutepti transporto priemonės sėdynes arba keleivių drabužius“, tačiau vargu ar frazė „trukdančius keleiviams daiktus“ yra aktuali ir taikytina dviračiams tuo atveju, kai imi dviratį į pustuštį autobusą, o „griozdiški daiktai“ skamba labai jau neapibrėžtai ir man asmeniškai asocijuojasi su baldų ir panašių daiktų pervežimu – bet tikrai ne dviračio.

Pasidomėjau, kokia situacija yra Stokholme, Švedijoje: pasirodo, imti dviračius į Stokholmo autobusus ir metro traukinius išvis negalima (su nedidele išimtimi tam tikro tipo miesto/priemiesčių traukiniams): kodėl, taisyklėse nėra rašoma, o paskambinus paaiškina, kad „tada daug dviratininkų kištų savo dviračius į autobusus – būtent to norima išvengti.“ Nežinau, ar sako iš patirties, ar tik šiaip taisyklių dėl taisyklių prigalvoja. Kitą vertus, vaikų vežimėlius ir bagažus (ne tik rankinius) į autobusus imti galima, ir už tai net nėra imamas papildomas mokestis, kaip tai daro Vilniaus autobusuose.

Nors visa tai – gal ir menkniekiai.

Žymiai svarbesnis klausimas – kada Lietuvoje bus pagaliau investuota į dviračių takus… bei į vairuotojų kultūrą?

***

cc foto: Bikes on Transit (2), So gesehen. (4)

10 responses

  1. Būčiau linkusi vadinti dviratį bagažu, o vairuotojo elgesį – blogos nuotaikos demonstravimu. Ir manau, pakankamai normalu nupirkti bilietą bagažui, jei jis užima kito, mokaus keleivio vietą ;) Pati esu pirkusi bilietą savo lagaminui Rygos autobuse. Vilniuje lyg ir neteko vežtis tokių didelių daiktų.

  2. griozdiškus, trukdančius keleiviams daiktus- butent toks ir yra dviratis. Suprantu tavo nepasitenkinima( mane pati is troleibuso su dviraciu bovo ismete) taciau dvirati zymei sunkiau inest ir sinest neizkliudant kokios bobutes is troleibuso, nei vaiko vezymeli.

  3. Jo, su dvviraciais siek tiek problematiska Vln, bet be galo smagu, kad kiekvienais metais atsiranda vis daugiau besinaudojanciu sia transporto priemone………. Sigurdai su Tavimi taip ir nesusitikome……….. :( Na greiciausiu metu tikriausiai apsilankysiu pas Tau……….. :)

  4. O man vairuotojas kažkada netgi ‘labai maloniai’ užvėrė duris bekeliant dviratį ir biški suspaudė jį ir mane.Buvo iš ties labai pikta, nes autobusas važiavo į santariškes ir tebuvo keletas žmonių, o lauke pylė lietus kaip iš kibiro..

  5. Taip jau išėjo: daugybė vairuotojų yra įsitikinę, kad metalinis apvalkalas ir dydis suteikia daugiau teisių.

  6. L.rytas įsidėjo pas save šį įrašą. „15min“ irgi parašė.

    @Dovile („Būčiau linkusi vadinti dviratį bagažu“) ir @Lunas (“griozdiškus, trukdančius keleiviams daiktus- butent toks ir yra dviratis“), būtent tai ir yra interpretacija kiekvieno atskiro žmogaus, nes taisyklės nieko aiškiai nereglamentuoja. Stokholmo visuomeninio transporto taisyklėse, beje, apie dviračius yra parašyta atskirai nuo „bulky items“ (griozdiškų daiktų), ir aš lygiai taip pat interpretuočiau Vilniaus autobusų taisykles.
    Ir, @Lunas („taciau dvirati zymei sunkiau inest ir sinest neizkliudant kokios bobutes is troleibuso, nei vaiko vezymeli“), su šiuo teiginiu nesutikčiau: dviratį įnešt/išnešt dažnai prireikia tik vieno žmogaus, o vaikų vežimėlis dažnai reikalauja 2 žmonių įsitraukimo (čia, aišku, nekalbant apie žemagrindžius autobusus) – taip kad dviratis, atrodo, yra patogesnis „bagažas“. Beje, gal tada ir didesnių gabaritų žmonės turėtų mokėti papildomą pravažiavimo mokestį, nes tikrai galima kartais pamatyti vieną žmogų užimantį daugiau vietos negu koks liesas vaikinukas su savo dviračiu. Hm? ;)

  7. Šiaip jau sakyčiau, kad dviratis užima tikrai ne vieną, o visas dvi papildoms keleivio vietas. O dėl griozdiškumo, čia matyt paliekama kiekvienam sava interpretacija. Bus vairuotojas ar kontrolierius piktesnis, jam ir pasirodys tas dviratis griozdiškas.
    Pati esu dviračio mėgėja ir ne kart teko naudotis autobuso paslaugom kartu su dviračiu, bet kažkaip problemų nebuvo. Aišku taikydavau į pustuščią autiką, nes vairuotojo priekaištai dar ne tokie baisūs, kaip krūvos nepatenkintų bobulių.

  8. Birželio 4 d. buvau parašęs Susisiekimo Paslaugoms dėl įvykio autobuse, paprašiau paaiškinimo dėl mano pastabų, o taip pat norėjau sužinoti, ar vairuotojas bus įspėtas dėl jo netinkamo elgesio; atrašė tik po savaitės, ir tai tik pateikę štai tokį atsakymą:
    Laba diena,
    Jūsų pretenziją persiuntėme Autobusų parko vadovams. Paprašėme aprašytą situaciją pasiaiškinti ir Jums atsakyt.
    Atsiprašome už suteiktus nepatogumus.
    Geros dienos
    Irena

    Autobuso parko vadovų atsakymo, žinoma, iki šiol nėra. Jei kada bus, pranešiu apie tai.

  9. man buvo iskiles lygiai toks pat klausymelis… galima ar negalima kelt dvirati i viesaji transporta.. pasiskaiciau taisykles, o ten nedraudziama. pasizymi taloneli ir vaziuoji. tada pasiteiravau labiau patyrusiu dviratininku.. pasirodo ne taip jau paprasta, priklauso nuo vairuotojo. piktas ar nepiktas… bet as juk nezadu vaziuot pilnu truliku 8 ryto… tai kodel gi ne?! beja, vaikiskas vezimelis tikrai yra griodiskesnis uz dvirati ir niekad nemaciau, kad uz ju zymetu taloneli! o ir dar, neesu girdejus apie vairuotoja, kuris atsisako vaziuot, jei neiskelsi vezimelio!!!
    taip, kad arba viesasis transportas apsisprendzia, arba – tai, kas nedraudziama – leidziama! :)
    ar ne?!

  10. Siaip reiketu kad dviracio vezimas viesuoju transportu butu atskirai aprasytas, nes dabar viskas priklauso nuo vairuotojo… Juk galima butu leisti juos vezti, tarkime ne piko metu arba po 20.00 vakaro ar kazkas tokio, juk tai padidintu eismo sauguma sumazinant dviratininku vaziuojanciu gatvemis nakti skaicu.

    Beje, labai sita fraze patiko!
    “Jei vis tik norima važiuoti per raudoną šviesą ir nedaryti tarpų dviratininkų kolonoje, reikėtų renginį derinti su policija, nes kitaip yra prieštaraujama pagrindiniam Kritinės Masės šūkiui bei principui.“
    KM esmine ideja palaikau, bet su vilniaus publika nenoriu ja to daryti, nes didzioji dalis nezino esmes ir principo, atvykdami tik del masofkes, o ne del kazkokiu idealu etc. Juk negalime siekti “tvakos“ ir “teisybes“ dviratininkams patys lauzydami istatymus.. Nemanau kad tai verta pagarbos, ypac is valdzios..

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: