Švarus ir jaukus miestas – mokesčių dėka?

Kinijos vyriausybė paskelbė apie planus išimti iš Pekino gatvių 1 milijoną transporto priemonių – pradedant liepos 20-ąją. Taip norima sumažinti oro užterštumą (bei atsikratyti smogų) per šių metų Olimpines žaidynes, kurios prasideda rugpjūčio 8-ąją. Kinija taip pat paskelbė, kad šalies kuro kainos bus pakeltos 18 procentų. Visos šios priemonės turėtų leisti sportininkams kvėpuoti šiek tiek geresniu oru per vasaros žaidimus. Vis gi Australijos lengvosios atletikos komanda kartu su Kanados atletų komanda nedalyvaus atidarymo ceremonijoje būtent dėl to, kad labai susirūpino dėl tokio užteršto oro įtakos sveikatai ir gebėjimui varžytis.
Milijono automobilių pašalinimas iš Pekino gatvių apims ir 70% visų vyriausybinių ir valstybės valdomų transporto priemonių: Pekino valdžia nutarė tik būtiniausioms reikmėms naudoti tarnybinius automobilius.

Pekinas laikomas vienu labiausiai užterštų miestų pasaulyje. Nedaug atsilieka ir Rusijos sostinė Maskva, kur transporto kamščių problema yra kaip niekad aštri dėl 3 milijonų automobilių miesto keliuose kiekvieną dieną, – tiesa, vietoje to, kad riboti transporto eismą mieste, valdžia paprasčiausiai svarsto tiesti naujus kelius. Tikrai nepasimokė iš Londono, Stokholmo, vokiečių ir kitų miestų bei šalių patirčių. Prisiminkime, kaip skirtingi miestai naudoja skirtingus metodus sumažinti kiek teršimą, tiek automobilių naudojimą (sprendžiant kamščių problemas): tuo metu, kai londoniečiai ir stokholmiečiai turi mokėti specialius mokesčius įvažiuojant į centrines miesto zonas, tam tikri Vokietijos miestai dabar visai neleidžia labiau teršiantiems automobiliams įvažiuoti į miestą, bei riboja nedraugiškų aplinkai automobilių eismą. Jei juodi dūmai, kuriuos išskiria jūsų automobilis, jums yra visai normalus dalykas, įvažiuoti į Berlyną, Kiolną arba Hanoverį, dėja, jums nepavyks. Šiuose trijuose miestuose automobiliai dabar privalo turėti spalvotą teršimo indeksą (žalią, geltoną arba raudoną), kuris parodo transporto priemonės teršimo lygį. Jei jūsų automobilis nėra vertas net raudonos etiketės, galite pamiršti apie įvažiavimą į šiuos miestus – kitaip gresia bauda. Ši reforma Vokietijoje yra laikoma viena stambiausių ir efektyviausių mažinant šalies miestų oro užterštumą, kuris per metus sukelia 75 000 pirmalaikių mirčių šioje šalyje, pasak Vokietijos žaliųjų grupės Deutsche Umwelthilfe. Dar 20 Vokietijos  miestų paseks šiuo pavyzdžiu iki metų pabaigos.

Kai kurie kiti miestai ir šalys irgi neatsilieka: štai sausio 2 dieną Milane (Italija) taip pat įsigaliojo taip vadinamas „Eco-pass“ – teršimo mieste mokestis. Maltos sostinėje, Valetoje, nuo 2007 metų veikia lanksti ir visiškai automatizuota transporto priemonių mokesčių sistema, nukreipta sumažinti automobilių skaičių miesto gatvėse: dėl išankstinio apmokėjimo galimybės, lengvatų gyvenantiems miesto zonoje vairuotojams, mėnesinio arba ketvirtinio apmokėjimo plano pasirinkimo transporto priemonės savininkams ir kitų specifinių savybių ši sistema neseniai pelnė geriausią Europos transportinės strategijos apdovanojimą. Singapūras bei Norvegijos Bergeno miestas jau keletą dešimtmečių renka „auto susigrūdimo“ mokesčius, o štai neseniai ir Madrido valdžia atskleidė planus sukurti žemų emisijų zoną centrinėje miesto dalyje, kur būtų uždrausti labiausiai teršiantys automobiliai: ši sistema būtų labai panaši į jau įgyvendintus reguliavimus Vokietijos miestuose – jei šie planai virs tikrove, nuo 2010 metų tik atitinkantys „Euro III“ (ar aukštesnio) emisijų standarto automobiliai būtų leidžiami centrinėje miesto dalyje.

Įdomu, ar Vilniaus miesto valdžia žino apie kamščių ir oro užterštumo problemą mieste? Jei taip,  būtų puiku, jei būtų pradėtas efektyvus automobilių eismo ribojimas (o ne vien amžinos kalbos apie Vilniaus metro). O jei nežino – tai gal reikia atkreipti valdininkų dėmesį? Kad ir parašius greitą e-paštą vicemerui arba paskambinus atsakingiesiems už Vilniaus miestą telefonu (8 5)  211 2000 ir papasakojus šį bei ?

***

cc foto (1): chris_drackett, foto(3): dimitridf

7 responses

  1. Sia tema neblogas straipsnis yra verslo klaseje “Trumparegyste II“. Siulyciau paskaitineti. :)

  2. Labai įdomiais metodais Kinija stengiasi sumažint oro taršą…tarkim vieną dieną bus leista vairuoti auto transporto priemones tik su lyginiais numeriais, o kitą su nelyginiais :)

  3. […] su ausinėmis. • Piliečius, nesugalvojančius nusipirkti mažesnio už visureigį automobilio, verta apmokestinti. Nesu už mokesčius, bet mintis patraukli. :) • Mintis – parašyti sau tinklaraščio įrašą […]

  4. “jei taip, būtų puiku, jei būtų pradėtas efektyvus automobilių eismo ribojimas “
    Prieš bet ką ribojant, reikia pateikti alternatyvas. Neužtenka visokių Kirkilų su tokio lygio sprendimais?

  5. Na, alternatyvų gi pilna, pradedant viešuoju transportu, dviračiais, ir baigiant darbo vietos suradimu netoli namų, ekologiškesnio automobilio pasirinkimu, ir pan. Atrodo, kad daugumai paprasčiausiai yra sunku peržengti “o kaip be automobilio?“ barjerą – o ir valdžia kol kas viešojo transporto ir dviračių infrastruktūrų gerinti nesiruošia. Iš tikrųjų, manau, mokesčiai ir reguliavimai/ribojimai yra tik paskutinis metodas, kuriuo galima imtis sprendžiant miesto eismo problematiką ir ekologinę miesto būklę – pirmiausia, aišku, yra prevencija ir švietimas, kuriems Lietuvoje, aišku, vėl gi, mažai skiriama dėmesio.

  6. Aš tai niekaip nesuprantu kada mūsiškiai pradės žiūrėti ten kur reikia. Pilnas pasaulis pavyzdžių kaip tvarkyti kamščių ir užterštumo problemas, o mūsų Imbrasas visdar nemoka google naudotis. Galima ir pas mus pritaikyti kaip ką. Reikia Imbrasui padovanoti google manualą ir vitaminų “Boost your brain“ :)

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: