Ekologiškas transportas

Kai savo studentams sakau, kad žmogus išsivystė iš dumblio, tai niekas tam neprieštarauja. O kai pasakau, kad jis atsirado iš beždžionės tai kyla didžiulės diskusijos ir ideologinės kovos. (Antropologijos profesorius Ciuriche)

Vaikščiuokime!

Taip yra ir su ekologija transporto srityje. Kai sakoma, kad ekologiškiausia yra vaikščioti pėsčiomis ir nenaudoti jokio automobilio, tai visi kaip ir sutinka su tuo. Tačiau kai užduodamas klausimas: „kuri transporto priemonė yra ekologiškiausia?“, tai kyla didžiulės diskusijos.

Lėktuvai

Kad lėktuvai yra didžiausi teršėjai, tai beveik visi sutinka. Tačiau visgi yra žmonių, kurie teigia, kad ir į lėktuvus galima žvelgti kaip į ekologines transporto priemones. Pavyzdžiui, šiais metais skrido pirmasis biokuru varomas lėktuvas. O taip pat lėktuvų šalininkai bando priskaičiuoti kelio dangas, kurios reikalingos kitoms transporto priemonėms. Asfaltuoto kelio tiesimas ir jo priežiūra naudoja daug iškastinių resursų. Tinkamai pritaikyti lėktuvai gali nusileisti ir ant vandens, ar ant laivų, plaukiojančių salų, o taip pat ant sniego. Peno eko-fantazijoms suteikia ir sklandytuvai. Jie neturi variklio, o pakelti į orą gali nuskristi toli. Jeigu maksimalizuoti visas galimybes, tai ir į lėktuvą galima būtų žiūrėti kaip į ekologinę transporto priemonę.

Automobiliai ir motociklai

Automobiliai laikomi antra pagal išskiriamą taršą transporto priemone. Didžiulis jų privalumas yra lankstumas. Jie gali privažiuoti į bet kurią sausumos vietą (neskaitant stačių kalnų). Tačiau asmeniniai automobiliai yra labai kritikuojami, kad dažnai juose važiuoja 1 žmogus, nors transporto priemonės pajėgumai leidžia beveik su tokiomis pat kuro sąnaudomis pervežti 5 ar daugiau žmonių. Todėl kaip ekologinė transporto priemonė aukščiau yra iškeliami motociklai. Jie ir vietos aikštelėje užima mažiau, ir kelių jiems reikia siauresnių, jie yra lengvesni ir sunaudoja mažiau kuro. Tačiau priekaištaujama jiems, kad ir turėdami dvigubai mažesnį variklio galingumą vis tiek į orą išmeta beveik tiek pat išmetamųjų dujų. Be to, motociklai nepatogūs naudoti esant prastesnėms oro sąlygoms.

Ekologiška transporto priemone yra laikomas viešasis transportas. Autobusai perveža daug keleivių. Žinoma, tenka atsisakyti komforto, tačiau bent jau išmetamųjų dujų kiekis vienam keleiviui sumažėja.

Troleibusas laikomas pačia ekologiškiausia nebėgine viešojo transporto priemone. Jis varomas elektra. Tačiau iš kur gaunama elektra? Iš elektrinių, kurios elektrą gamina degindamos tą patį iškastinį kurą. Nors tarša sąlyginai mažesnė, tačiau ar mažesnį teršėją galima vadinti ekologiniu?

Naujausias mados klyksmas yra elektroautomobiliai. Jų taip pat gaminama įvairių. Pradedant nuo elektra varomo mopedo, baigiant 100 vietų autobusais. Įvairūs žalių pasaulėžiūros pakraipų žmonės jau nusipirko ar ruošiasi pirkti elektra varomas transporto priemones dėl jų ekologiškumo. Tačiau visiems elektromobiliams galioja tas pats dėsnis – jos teršia mažiau nei didesni už jas teršėjai, bet visgi jos teršia planetą ir ekologiškomis jų nevertėtų vadinti.

Bėginės transporto priemonės

Traukiniai, metro, tramvajai… Šios transporto priemonės perveža daugiau keleivių ar krovinių su mažesnėmis kuro sąnaudomis, tačiau jos yra labai „nerangios“. Į visas norimas vietas krovinių ir keleivių neapsimoka pristatinėti vien metro ar vien traukiniais. Jų „ekologiškumas“ išryškėja tik pervežant didelius krovinius į sankaupos vietas iš kurių reikalingas papildomas jų gabenimas.

Metro, tramvajai tinka miestuose, kuriuose reikia pergabenti daugiau nei 3000 keleivių per valandą viena kelio puse. Tokia yra autobusų, bei troleibusų gabenamoji galia. Tokiam miestui kaip Vilnius, kuris jau pasiekė 5000-8000 žmonių pervežimo per valandą kiekį, jau reikia metro ar tramvajaus. Metro yra brangus, nes didžiulių sąnaudų reikalauja požeminių tunelių tiesimas ir priežiūra, tačiau taip sukuriami papildomi transporto keliai į miesto centrą, kur paviršinių kelių įrengti jau nebeįmanoma. Tramvajai yra paprastesnė transporto priemonė, mažiau teršia už automobilius, tačiau nereikia pamiršti, kad visgi teršia.

Kol dar nebuvo išrasti automobiliai, garinis garvežys ir laivas buvo vieninteliai teršėjai. Ne – ekologinės transporto priemonės, o teršėjai.

Dviratis

Ekologiškiausia transporto priemone, žinoma, laikomas dviratis. Dviračių šalininkai įvairiais būdais įrodinėja dviračių privalumus, o komfortą mėgstanti visuomenė jokiu būdu nesėda ant dviračio. Dviratis – nemotorinė transporto priemonė, ji bent jau išmetamųjų dujų neišskiria. Tačiau išmetamosios dujos yra išskiriamos dviračio gamyboje ir jo transportavime iki vartotojo. Jei panaikintume visus automobilius ir visi važinėtų vien dviračiais, tai planeta būtų teršiama mažiau, tačiau visgi būtų teršiama. Iki globalinės ekologinės katastrofos persėdus ant dvitačių turėtume daugiau laiko, tačiau ji neišvengiamai ateitų. Mažesnė tarša, reiškia, kad teršiama mažesniais kiekiais, bet visgi teršiama.

Kojos

Kojos yra vienintelė transporto priemonė kuri yra ekologinė be kabučių. Tačiau atsiranda kita problema – žodžius „transporto priemonė“ tenka paimti į kabutes, nes juk tai – ne priemonė, o natūrali žmogaus dalis. Kojos neišmeta teršalų, joms pagaminti taip pat nenaudojamas iškastinis kuras. Patekti jų pagalba galima į bet kurią planetos sausumos vietą. Nieko ekologiškesnio žmonija iki šiol nesumąstė ir vargu ar sumąstys. Kuriamas gyvenimo būdas ir įvaizdis verčia manyti, jog kojas naudoti yra labai nepraktiškas užsiėmimas reikalaujantis daug laiko ir pinigų.

Belieka išsisklaidyti iliuzijas apie ekotransportą ir vadovautis Henrio Davido Thoreau pastebėjimu, jog nukeliauti į bet kurį pasaulio tašką pėsčiomis yra žymiai greičiau ir pigiau, nei išvystyti metalo pramonę, nusitiesti bėgius, nusipirkti bilietą ir į tą pačią vietą nuvažiuoti traukiniu.

Transporto priemone nukakti į kitą planetos vietą yra greičiau tik todėl, kad mes naudojamės praeities sukurta tarša. Jei mūsų protėviai, seneliai ir tėvai nebūtų teršę planetos ir nebūtų sukūrę geležinkelio tinklų, tai šiais laikais mes toli ir nenuvažiuotume. Greičiau būtų pėsčiomis pasiekti bet kurią sausumos dalį. Tačiau renkamės greitesnes transporto priemones užmiršdami joms priskaičiuoti praeityje planetai padarytą taršą ir ramindami savo sąžinę visiškai netinkančia etikete „ekologinis“.

Laimis Žmuida

(perspausdinta iš blogo apie Ekologiją autoriaus prašymu)

***

foto: ccIeva Vaivaraitė (1), Drewski2112 (2), Franckie (3), .susanne (4), Solo, with others (5), Robin Hutton (6)

3 responses

  1. Atrodo kad ir ką bedarytum, kenki žemei. Nors imk ir nusišauk, tik prieš tai susikonstruok ekologišką šautuvą ir ekologiškus šovinius. Prisipažinsiu, kad viso straipsnio neskaičiau, skaičiau tik iki tos vietos apie troleibusus. Šaunūs sutvėrimai jie yra, galėtų daugiau žmonių naudotis ir kamščių sumažėtų ir autobusų – troleibusų parkai daugiau uždirbtų. Dabar dėl tų lėktuvų, varomų biokuru. Esu kategoriškai prieš, kai atimamas maistas iš žmonių (cukranendrės, cukriniai runkeliai, bulvės, grūdai) ir perdirbamas į biodegalus. Nugi čia jau virš visko. Mylėkime žemę, bet nebadaukime dėl jos

  2. siuksliu vovere | Atsakyti

    as tai stengiuosi nemoket uz viesas transporto priemones ir taip kaip ir esu neegzistuojantis keleivis.. jau vien del to verta taip daryt, kad tie prakeikti autobusai dazniausiai veluoja.. o kartais isvis neatvaziuoja. bent jau mano mieste tai taip :)

  3. […] arba aplinkosaugai nepavojingais – žingsnelis trečias, mažiau pirkti apskritai – ketvirtas, riboti keliones automobiliu ir lėktuvais – penktas, ir t.t. Ir štai, kadangi Internetas užima nemažai vietos mūsų gyvenime, galima ir […]

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: