„Pasakyk, kokios tautybės esi, ir aš pasakysiu, kur tau gyventi“

Vasario 16 d. bei kovo 11 d. kasmet vis mažiau primena valstybines šventes, ir vis labiau panašėja į nacių klounadą. Ji kol kas, pasirodo, yra neperkandamas riešutėlis Lietuvos politikams, arba bejėgiškai stebintiems radikalių nacionalistinių nuotaikų visuomenėje žydėjimą, arba išvis viską tiesiog ignoruojantiems, nes alga bus sumokėta nepriklausomai nuo to, ar kuris nors politikas įsitrauks išspręsti konfliktą, ar ne.

Tačiau faktas, kad konfliktas yra. Iš vienos pusės, mes matome gražiai tautiniais drabužiais apsirengusius žmones, kurie nori paminėti tam tikras datas, svarbias Lietuvos istorijoje. Na, gerai. Iš kitos pusės, už šių tautininkų nugarų alsuoja žymiai radikalesnis judėjimas (t.y. neonaciai), kuris pasisako už „gryną tautą“, nešioja nacių svastiką ir šiaip negražiai kalba apie visus, kuriems nelemta buvo gauti lietuviško kraujo, tačiau buvo lemta apsistoti Marijos žemėje (lygiai taip pat, kaip ir pirmieji „lietuviai“, dabar vadinami grynakraujais, prieš daug metų patys atvyko į dabartinės Lietuvos teritoriją iš pietvakarių bei šiaurės rytų).

Dabartinis konfliktas pirmiausiai susideda iš to, kad neonaciai prisidengia tautiškumu bei patriotizmu, pateisindami savo eisenas meile Lietuvai. Tačiau nemanau, kad reikia būti Einšteinu, kad suprastum, jog tautiniais drabužiais apsirengęs bei šventiškai nusiteikęs lietuvis yra viena, o agresyviai nusiteikęs skustagalvis niūria veido išraiška skanduojantis „Lietuva lietuviams“ yra visai kas kita. Su pirmuoju aš ko gero mielai išgerčiau giros, tačiau su antruoju vargu ar susirasčiau bendrą kalbą – ne todėl, kad aš to nenoriu, o todėl, kad tam net neturėsiu galimybės – busiu iškart išvadintas „tolerastu“ (nes matyt busiu iš tų, kurie nenori kištis į žmonių seksualinį gyvenimą) bei dėl mano nelietuviško kraujo man bus pasiūlyta „dingti iš čia“ (čia net nepaisant to, kad lietuviškai galbūt moku geriau už tam tikrus patriotus, kurių pusę šnekamosios ir rašomosios lietuvių kalbos sudaro rusiški keiksmažodžiai bei normaliam žmogui nesuprantamas žargonas).

Nekartojant minčių, jau išsakytų praėjusiais metais, bei Arnoldo Lūkošiaus pastebėjimo, kad įdiegti meilę Tėvynei per neapykantą vargu ar įmanoma, norėčiau tik stabtelėti prie labai paprastos minties, kuri yra esminė šioje diskusijoje, tačiau mažai aptariama. Tai yra – koks kam skirtumas, ar žmogus, gyvenantis tam tikroje valstybėje, moka šios valstybės kalbą ir visas tradicijas, ar ne? Ar kas nors nukenčia nuo to? Kodėl tai apskritai tampa diskusija, kai iš tikrųjų kalba eina apie individualų žmogaus pasirinkimą? Kokią teisę turi vienas žmogus nurodinėti kitam, kaip jam gyventi ir kokia kalba kalbėti? Na, nemoka koks nors rusas Lietuvoje lietuvių kalbos – na ir kas? Galbūt jam jo gyvenime tos kalbos nė nereikia – o jei valstybinės kalbos nemokėjimas apriboja, tarkim, jo galimybes darbo rinkoje, tai tik jo asmeninė problema. Palikime tautines mažumas ramybėje. Jei nerimaujama dėl lietuvių kalbos ir tradicijų išnykimo, geriausia, ką galime padaryti, tai sustabdyti esamų lietuvių emigraciją ir asimiliavimą užsienio kultūrose, vietoje to, kad per prievartą ir neapykantą „verbuotume“ tautines mažumas į lietuvių gretas (arba, kaip siūlo, radikalai, išsiųsti/išnaikinti visus).

O šiaip, lietuvių kalba yra graži kalba. Kaip ir nemažai lietuvių tradicijų. Todėl nemažai žmonių, nieko bendro su Lietuva neturinčių, domisi Lietuvos kultūra ir kalba – ir tam nereikia prievartos, tam nereikia išpūsto patriotizmo, žmonės patys su mielu noru čia atvažiuoja ir su laiku tampa lietuvių kultūros atstovais. Ir tai – kiekvieno asmeninis pasirinkimas. Nes kiekvienas turi į tai teisę, ir nėra nė vieno gero argumento tam, kad šią teisę atimti.

Tad tie „patriotai“, kurie susirūpinusiai dievagoja, kad tautininkų eisenos nieko bendro su Hitlerio ideologija neturi, galbūt vietoje to, kad vaikščioti į sporto klubus, burtis į smurtaujančias grupuotes bei fotografuotis su kalašnikovais, Hitlerio paveikslais ir Sieg Heil pasisveikinimais galėtų labiau rūpintis tradicinėmis lietuviškomis šventėmis, šokiais, bei išreikšti meilę Lietuvai per sutartinių dainavimą ir tradicinių amatų lavinimą.

***

foto: Lietuvos Paštas

12 responses

  1. Liudna, kad situacija ne gereja, o blogeja…

  2. Ponas autoriau matyt kosmopolitinių idėjų persmelktas ir paveiktas esat:) Tie patys visur girdėti lozungai, nei vieno normalaus įrodymo – sudalyvaukite toje Vasario 16-osios ar Kovo 11-osios eisenoje ir tada šnekėkite. Paprasti ten žmonės ateina savo tautos palaikyti, o kad ten keletas priklauso kokiai nors subkultūrai – čia tų žmonių problemos. Pūsti burbulus purvasklaidos darbas. Delfiai ar lrytai gi visuomet papila pamazgų ir situaciją perverčia į jiems parankesnę – pamatė skiniuką ar forsiuką – vamzdec, skandalas – “naciai eina!”, bjauriau nei bjauru. Negi nesugeba gyventi neiškreiptoje realybėje? Ech…

    ai taigi realybė yra konspiracija, geriau įsijunkime TV pamokys kaip mąstyti…

    1. Iš anksto atsiprašysiu, jei ką netaip supratau perskaitęs jūsų mintis. ;)

      1. Yra gan nemažai prifotkinta ar prifilmuota iš tų eisenų, galite pagooglinti youtube ar kitur, rasite nemažai įrodymų, kad visa tai – neišgalvota. O šiaip, net jei dauguma yra normalių tautininkų, kurie nieko bendro su jėgos kultu neturi, kodėl jie žingsniuoja kartu su tais keliais naciais, skanduojančiais „Lietuva lietuviams“? Užbėgant į priekį, noriu pasakyti, kad nors ši skanduotė, nors ir teismais pripažinta lygtais nediskriminuojanti, man asmeniškai (ir daugeliui tautinių mažumų, tuo neabejoju) yra įžeidžianti – ir čia visiškai nesvarbu, ką sakytų kiti pašaliniai asmenys, ne prieš juos juk nukreipti tie žodžiai, o prieš mus. Tad aš tiesiog sakau savo, tautinės mažumos, nuomonė.

        1. Žemaičiai dėl lietuvybės labai piestu nesistoja, matyt tinka :)

          O filmuoti/montuoti fotografuoti irgi nelygu kas fiksuoja tuos vaizdus, geriausia paimti vaizdo įrašą iš policijos – jie visus gražiai nufilmuoja be jokios angažuotės. :)

          O Lietuva lietuviams, nesako “jei jau čia gyveni tai mink iš čia”, bet ieškantys priekabių visada stengsis panašiai suvokti, jei esi tų “plačių pažiūrų” tai žiūrėk plačiau į šitą reikalą ponuli.

          1. Pirma, jei jau čia atėjote ir reguliariai skaitote mūsų tinklaraštį bei norite išsakyti savo mintis, prašom daryti tai su pagarba kitiems diskusijoms dalyviams, be jokių nurodinėjimų, ką kiti turi daryti, bei be „ponulių“ ir kitų paniekinančių priemaišų. Jums yra suteikiama galimybę išsireikšti, tad prašom tai gerbti ir nedaryti čia vaikų darželio.

            Antra, apie kokius priekabius kalbate? Aš tik trumpai apibrėžiau egzistuojantį konfliktą, ir prie nieko daugiau nesiruošiu „kabintis“. Beje, teko su neonaciais susidurti ir pačiam, tad tikrai galiu jus užtikrinti, kad savo kaliu patyriau, ką reiškia jų „Lietuva lietuviams“.

            Kas dėl filmavimo ir pateikimo, tai yra nemažai filmuotos medžiagos be komentaro ar montažų – kad žmogus suformuotų savo nuomonę (ką aš ir darau), visai nereikia šališkų antifa.lt, patriotų ar net tradicinės žiniasklaidos filmų. Šiaip, esu matęs patriotų eisenas kartą ir gyvai, beje. Tačiau tai gi ne esmė, būtinai pamatyti viską gyvai. Tarkim, aš niekad nebuvau Antarktidoje, bet tai nereiškia, kad jos nėra.

  3. Perskaičiau kelis kartus pranešimą ir nesugaunu pagrindinės minties.

    Lietuvoje stinga tolerancijos – galbūt. Lietuvoje yra neonacių – taip.

    Bet kodėl šie du dalykai klijuojami prie vasario 16-osios ir kovo 11-osios eitynių?
    Todėl kad jose dalyvauja ir radikalai (nors toli gražu jų ten ne dauguma…)? O gal visi, kuriems brangi Lietuva ir šios datos, automatiškai yra nebetolerantiški?

    Ką daryti paprastam į žmogui, kuriam svarbi Nepriklausomybė, laisva Lietuva? Ar turėtų jis neiti eisenoje, jeigu prie jos jungiasi radikalai? Tuomet tai bus tik radikalų eitynės, amen gražiai idėjai. Kodėl gi žmonės, organizuojantys atskiras eisenas (šių metų vasario 16-osios atvejis Kaune), neprisijungia prie bendros eisenos? Gal jų būtų kur kas daugiau už hitlerininkus ir sumoje turėtume puikią eiseną? Kam būtinos atskiros eitynės? Tam kad iškelti Lietuvos problemas? Bet ar vasario 16-oji ir kovo 11-oji yra dienos, kuomet reikia kelti klausimus, kuriais nesutaria įvairios grupės? Juk einama minėti Nepriklausomybės, o ne demonstruoti savo pakantumą ar nepakantumą kažkam, kalbėti apie laisvių stoką LT ar integracijos klausimus. Tai liečia tiek neonacius, tiek tolerantiškąjį jaunimą.

    1. Tame ir esmė – perdaug skaldymo ir susiskaldymo Lietuvoje, perdaug etikečių klijavimo(tas raudonas, tas rudas, tas vaivorykštinis, tas kairysis, tas dešinysis, tas be nuomonės ir panašiai,)…

    2. Ieva, šio trumpo straipsnio pagrindinės mintys buvo tokios:

      1. kad Lietuvoje yra konfliktas, kuris susideda iš to, kad radikalus nacionalistinis jaunimas bando populiarizuoti savo idėjas prisidengdamas meile valstybei;

      2. kad „normalūs žmonės, kurie nori paminėti vasario 16 ir kovo 11“, nesugeba ištarti aiškų NE radikaliam judėjimui, kuris bando tapatinti save su visais kitais, norinčiais paminėti šias valstybines šventes;

      3. kad bandymas priversti tautines mažumas daryti taip, kaip daro tautinė dauguma, neturi gero pagrindo, nes kiekvienas žmogus – individas, kuris sugeba pats nuspręsti, kaip gyventi savo gyvenimą.

      Tavo klausimai yra dalis šių minčių problematikos, kuri reikalauja sprendimo, ir jei Lietuvos problemos ir yra iškeliamos per jos šventes, tai ir yra geriausias įrodymas to, kad kažkas negerai, ir kad kažkas turi keistis.

  4. Nu sorry, jei kokią stygą užgavau – nesiekiau to. Vaikų darželio nei aš, nei jūs autoriau juk nedarome. Jei pakanka nuovokos – turbūt sutiksite ar bent pastebėsite, kad tai vyksta valdžios(kuri privalo tarnauti rinkėjui) aukščiausiuose ešelonuose. Man nusispjauti ant subkultūrų ar kito žmones priešinančio brudo, man nesvarbus pavienių judenrausų siauraprotiškumas – man jie nesisieja su patriotiškumu, bet nereiškia, kad jie negali remti savo tėvynės ir guldyti galvą už ją. Jūs taip pat kaip laisvas žmogus (man netgi neįdomu jūsų tautybė ar pilietybė, susišnekame lietuviškai – pradžiai to pakanka) ir aš negaliu įpareigoti jus daryti viena ar kita. Labai paprasta. Tiek.
    Man tik pasirodė keista, kad suplakami nuoširdūs paprasti patriotai ir atskalūnai.

  5. Beje jeigu spręsti pagal svetainės išvaizdą, tai jūs labiau prijaučiat anarchistams, a.k.a. “antifa” chuliganams. Bet tai esmės nekeičia.

    1. Aha, na tai dabar labiau vienas kitą suprantame, tikiuosi. :) Tad, jei neklystu, jūsų pagrindinė kritika dabar yra ta, kad straipsnyje paprasti Lietuvos patriotai sumaišomi su neonaciais, taip? Tada noriu pasitaisyti: aš SKIRIU šias dvi grupes valstybės gerbėjų bei neketinu tapatinti vienus su kitais. Jei tai padariau, atsiprašau. Aš esu griežtai prieš žmonių niekinimą rasistiniu ar tautiniu pagrindu, todėl visada stengiuosi reaguoti į bet kokius neonacių bandymus uzurpuoti jautrių žmonių smegenis savo hitlerinei propagandai. Tuo pačiu metu aš NESU prieš kitus Lietuvos patriotus, nors asmeniškai man yra svarbesnių darbų gyvenime nei „valstybinių švenčių“ minėjimai.

      Tuo pačiu metu esu kiek kritiškas paprastiems patriotams, nes, kaip jau paminėjau anksčiau komentare Ievai: „normalūs žmonės, kurie nori paminėti vasario 16 ir kovo 11“, nesugeba ištarti aiškų NE radikaliam judėjimui, kuris bando tapatinti save su visais kitais, norinčiais paminėti šias valstybines šventes.

      Neprijaučiu ir antifa chuliganams (beje, chuliganų buvo tik viena banda, kiti tik švietėjišką veiklą daro), bei smurtą propaguojantiems anarchistams. Tačiau kai viskas vyksta be smurto ir chuliganizmo, jų idėjos yra kaip tik gera priešprieša nacionalistinėms nuotaikoms.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: